lördag 18 juni 2011

Min första "riktiga" bröllopstårta

Ja, så var den nu gjord. Tårtan som jag planerat för i månader.
Helena ville ha vita tårtor med rosa rosor, eftersom hennes brudbukett skulle innehålla det. Utöver det fick jag rätt så fria händer.

Det gick fin-fint att göra tårtorna, ända tills vi skulle packa in i bilen och leverera. Då började pärlbanden lossna. Limmet höll inte av någon anledning. Gissa om jag blev stressad. Eftersom det senaste dygnen har innehållit väldigt lite sömn (då jag även jobbat heltid), så kan jag lätt säga att jag var skakig vid detta laget. Nervös, stressad och 10 minuter sen... så händer detta!

Det var inte så mycket att göra, limmade så gott jag kunde, men det hade ju släppt igen när jag kom fram. Jag bad tjejerna som skulle ställa fram tårtan under festen att justera till dom efter att de ställt dom på plats. Åh, som jag önskar att de såg ok ut när de kom fram. Förhoppningsvis får jag se några kort, så jag får veta hur det gick.

Ett annat problem var ju det att de skulle ha så mycket tårta. Mina tårtställningar räckte inte till, så jag fick göra dubbla uppsättningar tårtor, och gav serveringstjejerna instruktioner om hur de skulle fylla på med tårtor i ställningen allteftersom de tog slut.
Mycket gulliga tjejer som fick mig att känna mig en aning mindre nervös.

Sockerrus gav mig iden att väga tårtorna... Så, får jag lov att presentera, 13, 8 kg bröllopstårta!
Tårtorna var fyllda med Päronmousse, Päronbitar och AfterEight-fluff. Min favorit.
Jag försökte få till drag av brudparet. Lyckades inte superbra. Gjorde dom för små, så mycket av detaljerna i deras utseende var omöjliga att få till. Men jag hoppas iaf att de kände igen sig på något plan.

Tack så mycket, Helena och Jonas, för att jag fick äran att göra eran tårta. Hoppas den höll ihop under serveringen :S, och all lycka till er i framtiden!

14 kommentarer:

  1. Jättevackra tårtor, riktiga bröllopstårtor, och brudparet är superfint! :) Och vilket stort jobb du gjort, det var många tårtor! Men usch vad jobbigt att pärlbanden började lossa, förstår bra att du blev liiite nervös då... Hoppas det ordnade sig i alla fall, och att serveringspersonal ofta en lugnande effekt på en har jag också märkt. :)

    SvaraRadera
  2. Vilka superfina tårtor!!! (inte bara de här) Om jag inte vore gift skulle jag ha anlitat dig direkt!! Precis såna som man vill ha på sitt bröllop!
    Malladesign.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Helt underbara romantiska tårtor!

    SvaraRadera
  4. Wow vilka fina tårtor! Älskar rosa så dessa tårtor hade passat perfekt på mitt bröllop =)Brudparet var också jättefint gjort!

    SvaraRadera
  5. Helt underbara tårtor som vanligt! Med precision och ett riktigt hantverk, tycker jag! Hoppas att du kan göra våra bröllopstårtor oxå, nu när det är dags...igen! ;-)

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bröllopstårtor. Känner igen det där med heltidsjobb, för lite sömn, stress, tidsnöd och dekoration som inte vill vara samarbetsvillig.

    Brudparet blev jättefint!!

    SvaraRadera
  7. Jättevackra tårtor du har gjort! Brudparet måste varit hur nöjda som helst! Riktigt snyggt jobb :)

    SvaraRadera
  8. Vilka fina tårtor! Så stilrena och snygga, med ett väldigt fint brudpar! Jag har snart min första bröllopstårta, är något nervös inför detta :-)

    SvaraRadera
  9. Såååå vackra de blev. Eleganta och vackra. Och dina rosor blev helt enkelt ljuvliga. Vad gjorde du i nu då??.. Brudparet blev så söta.. De ser helt enkelt så nykära ut :) Alla tårtorna har en fin harmoni. Älskade de små blommorna och "kulorna" mitt ibland rosorna.

    SvaraRadera
  10. Wow, vilka snygga tårtor. Och brudparet är superfint. Förstår att du kände dig stressad när pärlbandet lossnade efter allt jobb du lagt ner, jag hoppas att serveringspersonalen fixade det som behövdes vid servering.

    SvaraRadera
  11. Dom är jätte fina!!!

    Hur lyckas du med att få bokstäverna så fina och jämna?

    SvaraRadera
  12. Tack alla! Jag blir så glad av att läsa era kommentarer.

    Carola: Jag använde Ballinas. Pga tidsbrist (som vanligt) så hann jag inte testa nåt annat. Men det blev riktigt bra.

    SvaraRadera
  13. Jag är jätte imponerad!! Hur vackra som helst. Rosorna är hur fina som helst och vilket fantastiskt jobb med brudparet, alla detaljer.. ja allt ser verkligen perfekt ut :)

    SvaraRadera