måndag 25 april 2011

Påsktårta.

Just hemkommen från att ha spenderat helgen hos svärföräldrarna. Dit hade jag med mig denna tårta. Tänkte från början att jag skulle göra en liten, hög tårta. Det blev inte riktigt så... jo, den blev hög, men inte så liten som jag tänkt mig. Jag har ju bara en storlek på kakform och orkade helt enkelt inte krångla med alla smulor som blir när man gör en tårtbotten mindre ;-).

Så här ser den ut iaf. Min första "otäckta" tårta. Utsidan är spritsad med vaniljsmörkräm, inuti har jag hallon, hallonmousse och nötcreme (ni vet de här små två-kronors påsarna, med nötcreme som är så himelskt god).
Foto: Privat
Den var väldigt rolig att göra. Tanken var från början att den skulle vara vit, men jag hade inget recept på kritvit smörkräm. Vågade inte använda mig av frosting (varför vet jag inte riktigt). Så resultatet blev denna laxrosa. Verkligen inte nöjd med färgen, men man kan ju inte lyckas jämt ;-).

Glad påsk till er alla!!

13 kommentarer:

  1. den ser helt tokigt god ut ;)

    SvaraRadera
  2. Jättefin tårta! Väldigt snyggt spritsat, du får nog berätta lite mera om själva spritsningen (vilken tyll osv). :) Färgerna är fina också, inte stör det alls att den är laxrosa. :)

    SvaraRadera
  3. Den ser jättesmarrig ut =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där om du gillar smycken =)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fin! Jag gillade färgen. Hur gjorde du sidorna? Spritsade du ut kluttar som du tröck till (bra förklaring eller hur :-) )? Väldigt snyggt blev det i alla fall. Jag funderar på att göra en otäckt tårta till helgen (om jag kan hitta några gäster som vill komma och äta, kan ju inte baka till bara familjen det blir för mycket tårta).

    SvaraRadera
  5. Vad fin den blev! Blev lite förvånad över att du bara har en storlek på bakform. Själv har man så många att de snart ramlar ur skåpen ;)

    SvaraRadera
  6. Helcool tårta! Har du använt speciellt verktyg till spritsningen? Jättetjusig hur som helst!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker den blev super fin!

    SvaraRadera
  8. Himla fin tårta!
    Riktigt bra gjort =)
    Superfint med riven choklad till fågelboet!

    SvaraRadera
  9. Kul att ni alla tycker om den! Tack för era fina kommentarer.

    Milli: Jodå, om man är lite händig så klarar man sig men en bakform, men jag ska skaffa fler för det är verkligen inte optimalt :-)

    Tove, Erika och Cecilia: Ska fixa ett inlägg där jag visar hur jag har spritsat... lovar :-)

    SvaraRadera
  10. Väldigt fin tårta! Kul med lite ny slags spritsning, såg nyss en annan tårta som också var spritsad, lite outforskad mark för mig ;) jag gillade förresten färgen, reagerade inte alls innan jag såg att du inte var nöjd med den.

    SvaraRadera
  11. Tyckte färgen var ljuvlig.. Passade perfekt. Hela tårtan blev mild och vacker. Verkligen imponerade spritsat. Fattar inte hur du fått allt så jämt. Verkligen jätte fin tårta

    SvaraRadera