torsdag 21 oktober 2010

Lastbilstårta

Min kusin har en vän som ville ha hjälp med en tårta till sin sons 3-års dag. Självklart ställde jag upp. Önskemålet var en tårta med traktor, hajar, dinosaurier eller lastbilar. I ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring föreslog jag en lastbilstårta. Har sedan det blev bestämt ångrat mig många gånger... det var inte alls särskilt lätt att göra en lastbil, iaf inte så simpelt som jag hade hoppats :-). Djur och figurer är nog mer min grej.

Sen hade jag fått en galen ide om att göra siluetter av hus, både runt tårtan och stående bakom lastbilen. Det var detta som ställde till allt. Gjorde den som skulle stå uppe på alldeles för sent, så den hann inte torka. Det fick bli en nödlösning med buskar ist. Jag skulle även ha haft siluetter på baksidan av tårtan, men tiden fanns inte, jag jävlades med dessa hus i timtal. De gick sönder, jag tappade dom i golvet osv. Jag trodde jag skulle bli galen! Så tillslut när min kusin ringde och frågade hur det gick, så bad jag om en extra halvtimme... så hann jag klart 5 min innan han kom (som vanligt). Det är helt otroligt, att hur mycket tid jag än har så står jag alltid i sista sekunden och svär. Måste lära mig planera min tid bättre.
Men det viktiga i det hela är ju iaf att jag blev klar och att den inte ser ut som nåt katten släpat in :-).

Foto: Privat

20 kommentarer:

  1. Wow vilken fin tårta!! Skitsnygg ju :) Jag gjorde ju hus siluetter på min födelsedagstårta men jag gjorde ju vanliga raka och tycker din sort var mycket finare :)Lastbilen var också jättefin, ser inte alls ut som du haft problem. Min pappa, lillebror, faster och några kusiner är lastbilschaufförer så nu fick jag inspiration till att göra en tårta till någon av dom. Lillebror äter dock inga andra tårtor än marängtårta och har önskat sig en marängtårta med lastbil på. ja vi får se vad de blir när maj månad kommer. Oj vilket långt svar hehe =)

    SvaraRadera
  2. Den här tårtan är otroligt fin! Tycker att du har lyckats väldigt bra och jag gillar varenda detalj =) Exempelvis är det riktigt fint att lastbilen står på hjulen om du förstår vad jag menar ;-)

    SvaraRadera
  3. Riktigt jäkla snyggt! Imponerad!!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Wow säger jag bara, riktigt fin! Så imponerad. Hoppas det är ok att jag lägger den i min inspirationsmapp där jag lägger alla tårtor som är värda att minnas för att sedan tittas på om och om igen och få inspiration av. Än en gång så fin!

    SvaraRadera
  5. Den är superfin! Du har lyckats jättebra! Kul att läsa om stressen innan, man känner ju igen sig lite ;-)

    SvaraRadera
  6. Jättesnyggt! Lastbilen är hur fin som helst och buskarna passar ju jättebra bakom lastbilen. Bra idé att ha hussiluetter på sidan, det blev jättemysigt.

    SvaraRadera
  7. Oj, tusen tack för era superfina kommentarer! Det värmer ända in i hjärtat! Jag som inte var sådär jättenöjd med denna tårta... kanske får omvärdera nu då :-D.

    Jennie: Naturligtvis får du använda den som inspiration, är glad att kunna hjälpa.

    Hanna: Jag förstår vad du menar ;-), tack för att du lade märke till det!

    Kram på er!!

    SvaraRadera
  8. Härlig! Kul med grattis-texten på lastbilen och träden bakom.

    SvaraRadera
  9. Oj så jättefin! Trots dina problem längs vägen är den ju helt perfekt! :-) Tycker massor om allt som gör tårtan lite extra; siluetterna runt tårtan, och så buskarna och solen. :-)

    SvaraRadera
  10. Kanonfin! Gillar buskarna och solen bäst tror jag bestämt :-) Lastbilen blev väldigt bra den med, men håller med dig att det är svårt...

    SvaraRadera
  11. Tårtan blev toksnygg, så snygg lastbil

    SvaraRadera
  12. Det syns då verkligen INTE att du haft problem med den. Helt fantastisk!!:-)
    Pojken som fick den måste vara helt överlycklig!!

    Kram vännen!

    SvaraRadera
  13. SNyggt! Vilken bra idé med siluetterna längs sidan!

    SvaraRadera
  14. Som vanligt... helt makalös tårta!!!
    Ohhh fattar inte att du säljer vitvaror på dagarna... *pikar*
    Älskar siluetterna! (allt annat med såklart)

    SvaraRadera
  15. Supersnygg!! Rriktigt bra gjort! Och superfin blogg! Jag hamna in på nåt bananskal.... haha!

    SvaraRadera
  16. Åh, den här tårtan är ju helt underbar!
    De små detaljerna gör hela tårtan!

    Mvh Linda Runn

    SvaraRadera
  17. gillar hur du bygger 3D kulisser. Tårtan får helt annat djup och det blir mer "liv" i tårtan. Du har gett mig tips och idéer.. det tackar jag för. Lastbilen och stad kanten var superfin

    SvaraRadera
  18. Jag lånade din design till en lastbilstårta nu i helgen.

    Mvh Linda Runn

    SvaraRadera