tisdag 23 juli 2013

Pull-Apart Bread

Hittade en bild på "Pull-Apart bread" på en amerikansk blogg och var ju bara tvungen att prova. Inte direkt bakat (om man inte är ambitiös och bakar sitt eget surdegsbröd förstås... jag köpte mitt), men himla gott, så det får vara med på bloggen.
 

Du behöver:
  • Ett surdegsbröd
  • 340 gram svamp
  • Färsk timjan
  • 340 gram Provolone ost. Jag hittade inte Provolone och tog ementaler ist, vet inte om det ens liknar i smaken men det funkade utmärkt ;)
  • ca 150 gram smör
  • Salladslök
  • Vallmofrön
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 180 grader.
 
Finhacka svampen och stek den i en matsked smör på medelvärme i ca 4-5 min. Hacka ca 2 msk färsk timjan. Rör i timjan i svampen. Stek i 2-3 minuter till.
Ställ svampen åt sidan så den får svalna.
 
Skär brödet i ett stort rutmönster, inte helt igenom botten.

Skär osten i tunna, smala skivor, ca 2 cm breda.
 
Stoppa osten i springorna i brödet, gör sedan samma sak med svampen. Man får ta hjälp med fingrarna och peta ner svampen i brödet. Låt det inte ligga bara uppepå.
 
Lägg brödet på folie på en plåt. Ta tillräckligt med folie så det räcker till att slå in hela brödet.
 
Smält 150 gram smör. Finhacka ca 1 dl salladslök. Blanda löken och 2 tsk sesamfrön i smöret. Ringla smörblandningen över brödet. Slå foliet om och "grädda" i ugn i 15 min. Eftter 15 min, öppna foliet och grädda ytterligar 10 min.
 
Klart!
 
Perfekt som förrät till fyra personer. Ät med händerna!

1 kommentar:

  1. this blog is very perfectly published and it has many information. I am satisfied to find your well-known way of composing the post. Now you permit me to identify and use. Thank you for giving with us.

    SvaraRadera