fredag 18 december 2015

Mjölkproteinfri Marianne Tryffel.

Hur går det med julbaket ute i stugorna? Jag svängde ihop dessa fantastiskt goda Marianne tryfflar härom dagen. Eller svängde och svängde. Jag misslyckades ett par gånger eftersom jag använde fel mjölkfria grädde. Min dotter är allergisk mot mjölkprotein och det känns onödigt att ens baka sådant som hon inte kan äta.  

Här kommer receptet.

Mjölkprotein-fria Marianne tryfflar:
(Marianne-karameller kan innehålla spår av mjölk)

  •  200 gram mörk, mjölkfri choklad
  •  1 dl mjölkfri grädde (jag använde Oatlys iMat)
  •  1 dl krossade Marianne karameller (jag använde mortel, man kan även hacka med kniv)
  •  Strösocker att rulla bollarna i.

Hacka chokladen och lägg i en skål. Koka grädden och häll över chokladen. Rör tills chokladen har smält helt. Rör i de krossade Marianne karamellerna, blanda och häll i ett fat klätt med bakplåtspapper. Kyl smeten i ett par timmar. Rulla kulor av den kylda smeten och avsluta med att rulla i socker.
Förvara tryffeln i kylskåp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar