torsdag 18 mars 2010

RS-Virus

Har inte uppdaterat på länge, för det har varit lite jobbigt här hemma. Här om dagen hamnade vi på akuten med Emma, efter rekommendation av sjukvårdsrådgivningen. Ringde dom för att få råd om hur jag skulle få ner hennes höga feber och när sköterskan hörde att hon hostat och rosslat länge så sa hon åt oss att åka till Avesta akuten. Sagt och gjort, där satt vi sen och väntade i ca 2.5 timmar innan vi ens fick komma in och stackars Emma brann upp av sin feber och försökte sova på mitt bröst. När vi sen väl fick komma in så möttes vi av en jätteskum läkare som stod i dörren och stirrade på henne. Länge. Efter ett tag sade han nåt i stil med: -Oj, vilken förkyld liten tjej!

Tillslut kom han dock fram och undersökte henne. Men han var konstigt sävlig. Han pratade om en ev röd trumhinna och att hon kanske skulle ha nåt för det. Vi väntade i rummet i säkert en timma, och olika sköterskor kom och gick och stack henne i fingret, mätte syresättningen, gav febernedsättande osv.

Så kom doktorn tillbaka och berättade att han tänkte skicka oss till Falun för ev inläggning. Emma kunde ha RS-Viruset. Det knöt sig i magen, trots att jag vet att det bara är livs-farligt på spädbarn så kändes det så jobbigt. Att min lilla bebis kanske skulle behöva spendera natten på sjukhus.

Väl i Falun konstaterades det att det kunde vara RS men även en vanlig förkylning. Testerna som var dåliga i Avesta var bra nu, så hon behövde inte stanna. Vi skickades hem igen med uppmaning att göra det vi kunde för att hålla febern nere och hålla koll på hostan i framtiden eftersom hon kanske har förkylnings-astma.

Jag har ju själv varit sjuk under denna tiden och det har varit drygt, Nu är den första stunden på flera dagar som jag fått Emma att somna själv i soffan. Annars ska hon bara ligga på mej, så jag har varit så fast. Med så hög feber som hon har vill hon ju bara sova och jag har knappt kommit loss för att äta eller gå på toa.

Stackars lilla grynet är så sjuk. Mitt hjärta brister.

Avslutar idag med en LO om min dotters napp och filt... eller "mappilten" som hon säger.

Foto: Privat
Jag har målat med akrylfärg under fotona och satt fotona på 3D-kuddar föe extra djup i LO:n. Kram på er!

1 kommentar:

  1. Fyyyy för RS och annat tjaffs.. hoppas ni mår bra nu hela familjen!! *kramar om*

    Jättefin LO, otroligt fint papper med!

    SvaraRadera